1974. aastal avati Oktoobri põlevkivikarjäär, kust läbi aastate kaevandati umbes 90 miljonit tonni põlevkivi. Karjääris töötas ka NSVLi suurim ekskavaator, mille peal töötas ühes vahetuses korraga lausa seitse meest.

Ida-Virumaal asunud pealmaakaevandus kannab tänapäeval nime Aidu karjäär ning lõpetas töö 2012. aastal varude ammendumise tõttu. Aastas kaevandati seal ligi 2,4 miljonit tonni põlevkivi ning karjääri kogutoodanguga võiks täita Võrsjärve lausa neli korda. Karjääri pindala on aga võrdne umbes kahe Kihnu saare omaga.

Karjääris töötanud ekskavaator oli aga omal ajal täielik fenomen. Kopa mahuks ütles toonane masinist 35m3. Selle suuruse mõistmiseks võib näiteks ette kujutada piklikku koridori laiusega 1,75 meetrit, pikkusega 10 meetrit ja kõrgusega 2 meetrit - ja niipalju mahtus igasse kopatäide.

Ka masina kaal on meeletu - 4000 tonni. Seda võib võrrelda näiteks 27 sinivaala või 2800 Mini Cooperi kaaluga.

Kokku töötasid ekskavaatoriga ühes vahetuses seitse meest, nende seas masinist, kaks esimest abi, kaks teist abi ja kaks lukksepp-määrijat.

Praegu asub Aidu karjääris Eesti Olümpiakomitee, Eesti Sõudeliidu, Eesti Aerutamisföderatsiooni ning Eesti Veemotoliidu poolt asutatud Aidu Veespordikeskus.

Aidu veespordikeskus
Aidu veespordikeskusFoto: Jevgeni Kapov

Vaata videost!

Allikas: Delfi TV